Mon Coin – Conferences

Mon Coin   MonCoin Missions    Research

2018    

Castro, J. C., Pariser, D., Lalonde, M., Akbhari, E., & Moreno, L. (2018, March). Investigating the Impact of Peer-networked Curriculum on Teaching and Learning in Art Education. Presented at National Art Education Association Annual Convention, Washington State Convention Center, Seattle, WA.

2017

Lalonde, M., Akbari, E., & Castro, J.C. (2017, March). Challenging visions: games as visual prompts to provoke critical reflection on social and mobile media. Presented at NAEA Super Session with AET & CSTA, New York, NY.

Lalonde, M., Akbari, E., Castro, J. C., & Pariser, D. (2017, June). Making, consuming, and disseminating the images that (per)form the social lives of teens in and outside of school. Presented at the International Visual Society Conference, Montreal, QC.

Lalonde, M., & Moreno, L. (2017, March). Exposed: Understanding the Public and Private in Online Educational Environments. Presented at National Art Education Association Annual Convention, Hilton & Sheraton, New York, NY.

Moreno, L., & Akbari, E. (2017, March). Spatiality of Engagement. Presented at the Art ED Technology Pre-conference event, New York, NY.

Pariser, D., & Akbari, E. (2017, March). Identity, Mobilities and Social Media in Art Class. Presented at the National Art Education Conference, New York, NY.

2016

Bernard, A., & Lalonde, M. (2016, November). Cellulaire dans la classe d’art: le choc des cultures. Presented at Congrès annuel de l’Association québécoise des éducatrices et éducateurs spécialisés en arts plastiques (AQESAP): Les arts plastiques dans un monde branché, Hotel Pur, Québec, QC.

Castro, J.C., Akbari, E., Lalonde, M., Pariser, D. & Moreno. (2016, October). We learned from each other’s photos’: Images as teachers in mobile media networks. Presented at the International Visual Literacy Conference, Montreal, QC.    

Castro, J. C., & Lalonde, M. (2016, May). Im/mobilités des processus d’engagement scolaire des jeunes à risque à travers la médiatisation des pratiques artistiques par les technologies mobiles. Presented at Colloque Hybridité et multimodalité dans les pratiques de création­ réception des jeunes : impacts sur l’enseignement des arts et des langues, 84e congrès de l’Association francophone pour le savoir, Université du Québec à Montréal, Montréal, QC.

Pariser, D., & Lalonde, M. (2016a, May). Réflexion esthétique et habilitation citoyenne des jeunes à risque. Presented at Colloque L’art dans le mieux-être individuel et collectif, 84e congrès de l’Association francophone pour le savoir, Université du Québec à Montréal, Montréal, QC.

Pariser, D., & Lalonde, M. (2016b, May). Tableau identitaire : nouvelles littératies médiatiques multimodales dans les processus de construction du soi adolescent. Presented at Colloque Hybridité et multimodalité dans les pratiques de création­ réception des jeunes : impacts sur l’enseignement des arts et des langues, 84e congrès de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS), Université du Québec à Montréal, Montréal, QC.

Lalonde, M. (2016, May). Hybridité contextuelle et médiatisation de l’espace d’apprentissage par les réseaux sociaux mobiles. Presented at Colloque international en éducation : enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante, Hôtel Bonaventure, Montréal, Canada.

Lalonde, M. (2016, April). Réféchir son image: esthétique identitaire adolescente en réseau mobile. Presented at Speed colloque #culturemobile: imaginaires et pratiques de la culture mobile, Université du Québec à Montréal, Montréal, QC.

Pilon, A., & Lalonde, M. (2016, November). iPad et plateforme Haiku: étude sur la motivation étudiante. Presented at Congrès annuel de l’Association québécoise des éducatrices et éducateurs spécialisés en arts plastiques (AQESAP): Les arts plastiques dans un monde branché, Hotel Pur, Québec, QC.

2015    

Castro, J. C., Pariser, D., & Lalonde, M. (2015, March). The Im/mobilities of Engaging At-Risk Youth through Art. Presented at National Art Education Association Annual Convention, New Orleans Convention Center, New Orleans, LA.

Gaudet, J., & Lalonde, M. (2015, March). Mobile Media Art New Educational Practices : Engagement in Public Spaces Through Visual Dialogue. Presented at Art Education Graduate Symposium, Université Concordia, Montréal, QC.

Lalonde, M. (2015, March). Considering the mobile turn in art education. Presented at National Art Education Association Annual Convention, New Orleans Convention Center, New Orleans, LA.

Lalonde, M., Castro, J. C., & Sherman, D. (2015, June). Hybridité contextuelle et médiation numérique mobile des espaces de construction identitaire des adolescents. Presented at Colloque international Littératie, art et culture des jeunes. Identifier les croisements., Université du Québec à Montréal, Montréal, QC.

Lalonde, M., & Pariser, D. (2015, June). Éducation artistique et mobilité : théories et pratiques curriculaires pour le renforcement de l’engagement socioacadémique des jeunes à risque. Presented at Congrès annuel de la Société canadienne d’étude de l’éducation, Université d’Ottawa, Ottawa, ON.

Richard, M., Lebrun, M., Trudelle, M., & Lalonde, M. (2015, March). InterLACing Literacy, Art, youth Culture and school. Presented at National Art Education Association Annual Convention, New Orleans Convention Center, New Orleans, LA.

2014

Castro, J. C., Lalonde, M., & Pariser, D. (2014, March). Affordances and Constraints of Mobile Computing in Art Education. Presented at National Art Education Association Annual Convention: Spark! Fusing Innovative Teaching & Emerging Technologies, San Diego Convention Center, San Diego, CA.

Lalonde, M., Castro, J. C., & Pariser, D. (2014, May). Pratiques éducatives mobiles : le détournement esthétique des curriculums. Presented at Mobilité et traces dans l’espace publique, Université du Québec à Montréal, Montréal, QC.

Lalonde, M., Castro, J. C., & Pariser, D. (2014, March). Everywhere and Anytime: Using Mobile Media In/Outside the Art Classroom. Presented at National Art Education Association Annual Convention: Spark! Fusing Innovative Teaching & Emerging Technologies, San Diego Convention Center, San Diego, CA.

Lalonde, M., & Pariser, D. (2014, July). Using Mobile Media and Visual Art to Engage At-Risk Youth With Their Educational and Civic Environments. Presented at World Congress of the International Society for Education Through Art, Melbourne Cricket Ground, Melbourne, Australia.

Lalonde, M. (2014, November). Technologies mobiles : pour une pédagogie hors les murs. Presented at Congrès annuel de l’Association québécoise des éducatrices et éducateurs spécialisés en arts plastiques: Regards complices, Hotel Delta, Trois-Rivières, QC.

2013

Castro, J. C., Lalonde, M., & Pariser, D. (2013, March). Mobilities and Engagement: Using mobile phones in the visual art classroom. Presented at National Art Education Association National Convention: Drawing community connections, Fort Worth Convention Center, Fort Worth, TX.

Castro, J. C., Lalonde, M., & Pariser, D. (2013, May). Mobile technologies and art curriculum as a mean for fostering civic and educational engagement for at-risk youth. Presented at The Canadian Society for Education Through Art Annual Conference: Interconnection, F.A.C.E. school, Montreal, QC.

Castro, J. C., Lalonde, M., & Pariser, D. (2013, May). MonCoin: A mobile application and art curriculum for fostering civic and educational engagement for at-risk youth. Presented at Differential Mobilities: Movement and Meditation in Networked Societies, Université Concordia, Montréal, QC.

Lalonde, M. (2013, November). Apprentissages mobiles : 10 principes pédagogiques pour un curriculum artistique engageant. Presented at Congrès annuel de l’Association québécoise des éducatrices et éducateurs spécialisés en arts plastiques: De portage et de partage, Hotel Delta, Trois-Rivières, QC.

Lalonde, M. (2013, May). MonCoin : Les technologies mobiles et l’éducation artistique comme moyens d’engagement socioacadémique pour les jeunes à risques. Presented at 81e Congrès de l’Association francophone pour le savoir : Savoirs sans frontières, Université Laval, Québec, QC.